Τρίτη 30 Ιουνίου 2009

ONE YEAR BLOGGING....

Σήμερα το μπλοκ έχει τα πρώτα γενέθλια του.
Ωρα για περισυλλογή και απολογισμό.
Αξιζε τον κόπο?
Εγινα καλύτερος άνθρωπος?
Εμαθα κάτι παραπάνω?
Πως το είδαν άλλοι "συναδέλφοι"?
Πόσο με βοήθησε να συγκροτήσω τις σκέψεις μου όσο αφορά τη πόλη και κατ'επέκταση την αρχιτεκτονική?
Πόσο προβλημάτησε η κριτική μου και διερωτούμαι αν την έλαβε κανένας υπ'οψη?
Ξεκινώντας το μπλόκ πίστευα ότι η ανταλλαγή απόψεων περί αρχιτεκτονικής και πολεοδομίας θα ήταν πιό συνταρακτική.Φαίνεται αρκετοί δίστασαν να πουν την γνώμη τους θεωρόντας εαυτούς ως "μη ειδικούς".
Κακώς.
Ο διάλογος ξεκινά απο τη  στιγμή που δέχεσαι ότι κάποιος άλλος μπορεί να έχει διαφορετική άποψη.
Η άποψη ενισχύεται με επιχειρήματα  τα οποία μπορεί να πηγάζουν απο εμπειρίες προσωπικές ή απο ειδικές γνώσεις.Ο σκοπός είναι,αφ'ενός η "εκπαίδευση" των μη ειδικών και αφ'ετέρου η συγκρότηση αρχιτεκτονικού διάλογου απο τους "ειδικούς".
Νομίζω δεν τα κατάφερα.Ομως κατάφερα να γνωρίσω αξιόλογους άνθρωπους που πονούν και νοιάζονται,ο καθένας στον τομέα του,γι' αυτόν τον τόπο.Στενοχωριούνται εξίσου μαζύ μου που βλέπουν αυτό τον τόπο να εξαθλιώνεται και να φθίνει.Ξεκίνησα το μπλόκ με πρώτη ανάρτηση "Φωνή στους πολιτικούς" νομίζοντας ότι μερικοί απο δαύτους θα συγκινηθούν απο την προσπάθεια μου να υποδείξω με ανιδιοτέλεια τα κακά αυτής της πόλης.
Ούτε εδώ τα κατάφερα.
Για τους συνοιδοιπόρους bloggers  ένα μεγάλο ευχαριστώ. Τους πολιτικούς τους έχω γραμμένους εκεί που κάθομαι.Οποιος μαντέψει που κάθομαι (είμαι στο γραφείο) θα του χαρίσω ένα απόγευμα με την Αντιγόνη για να εμψυχώσει το χαμένο του σθένος.

Δευτέρα 29 Ιουνίου 2009

ΕΠΙΣΤΡΟΦΗ ΤΩΝ ΜΑΡΜΑΡΩΝ


 http://www.guardian.co.uk/culture/poll/2009/jun/24/elgin-marbles.....
ΨΗΦΙΣΤΕ ΓΡΗΓΟΡΑ ΓΙΑ ΕΠΙΣΤΡΟΦΗ ΤΩΝ ΜΑΡΜΑΡΩΝ.
Η ΨΗΦΟΦΟΡΙΑ ΛΗΓΕΙ ΣΕ 21 ΩΡΕΣ.
ΒΙΑΣΤΕΙΤΕ!!!!!

THE ACROPOLIS MUSEUM

Δανεισμένη φωτογραφία απο το facebook για όσους θέλουν να γίνουν θαυμαστές και να περιηγηθούν μέσα απο καταπληκτικές φωτογραφίες και βίντεο αυτό το κτίριο που τόσα χρόνια γίνεται λόγος.
Είχα γνωρίσει το 1978 στο Παρίσι τον Χρήστο Παπούλια, αρχιτέκτονα που τότε είχε γίνει ο πρώτος διαγωνισμός. Αν θυμάμαι καλά τότε η παρέα του Χρήστου σπουδαίοι αρχιτέκτονες όπως ο μακαρίτης Σημαιοφορίδης, ο Ζαχαριάδης κλπ είχαν δυνατές απόψεις για το μουσείο.
Σήμερα,υποθέτω πρέπει να είναι όλοι καθηγητές γιατί είχαν πολύ δυνατή θεώρηση των αρχιτεκτονικών πεπραγμένων και μη.

Σάββατο 27 Ιουνίου 2009

BLUES WIRE AT POMOS PARADISE PLACE

Μιά καταπληκτική νύκτα γεμάτη απο blues,χωρίς υγρασία,με ωραίο αεράκι στον Πωμό στου Σωκράτη απολαύσαμε τους BLUES WIRE.
Αφιερωμένο στον Πήττα,τον Γιώργη που μας παίζει μουσική κάθε Σάββατο το απόγευμα στον Αστρα!
Εχασες γείτονα Γιώργη ψες,έχασες.

ROMAN HOTEL:KITCH EPITOMIE

Η αποθέωση του kitch,ο εξευτελισμός της πιό σπουδαίας και ίσως μοναδικής χρυσής εποχής που είχε ποτέ ο ελληνικός πολιτισμός απο πλευράς αισθητικής αποτυπώνεται και διαγράφεται τοιουτοτρόπως για χάριν του τουρισμού,ενός μπαστάρδικου τουρισμού (μόνο για να αυνανίζεται ο ΚΟΤ) που μας τον έφεραν εκείνοι που διατυμπανίζουν ότι έχουμε τουρισμό, προσφέρουμε ποιότητα και όλες τις συναφείς σάλτσες.
Τρέμουν τα κόκκαλα των αρχαίων μας.Αραγε αν μπορούσαν να δούν και να μας μιλήσουν δεν θα μας έλεγαν:"Καλά ρε γάροι,τόσο χαμηλά πέφτει κάποιος για να προσελκύσει τον τουρίστα, εξευτελίζοντας με τον πιό χυδαίο τρόπο ότι είχαμε να σας δώσουμε  ώστε και εσείς με την σειρά σας να πάρετε την αισθητική πάρα πέραν?Αντί αυτού αρκείστε με μία χυδαία αντιγραφή που δεν έχει καμμιά σχέση με την εποχή σας και αναμασάτε ένα μοντέλο αρχιτεκτονικής έκφρασης που δεν είναι,ούτε έχει να κάνει με τον πολιτισμό σας,όπως τον έχετε εξευτελίσει."

Πέμπτη 25 Ιουνίου 2009

NEO-PSEUDO-BOURGΕOISIE CHYPRIOTE OH LA LA!


















Αγναντεύει με περηφάνεια τον...αυτοκινητόδρομο.Μόνο στη Κύπρο θα μπορούσε κάποιος να κτίσει τέτοιο σπίτι  σε τέτοιο σημείο για να τον βλέπουν οι υπόλοιποι περαστικοί.Η Λεμεσός δεν πάει πίσω απο τέτοιου είδους υπερβολές.Χέστε την βιοκλιματική αντιμετώπιση..έχει κλιματιστικά.Κανένας προβληματισμός σκίασης,ηλιοπροστασίας και λοιπά ανιαρά.....

Το συγκεκριμμένο εξάβλωμα το οποίο αποτυπώνει με τον καλύτερο τρόπο την νοοτροπία του κούλουφου:"έχω χρήματα, κοιτάτε με",αλλά ούτε καλλιέργεια έχει,χρησιμοποιεί μια εξαθλιωμένη και ξεπερασμένη αισθητική και όχι μόνο,μιά αισθητική που όταν ο πολιτισμός μιάς χώρας επέλθει σε μαρασμό τότε ανατρέχει σε ιστορικίστικες αναφορές για να ανακυκλώσει με τον χειρότερο τρόπο ένα αρχιτεκτονικό μοντέλο,που στην εποχή του (εννοώ το κλασσικό μοντέλο του 18ου και 19ου αιώνα), η Ευρώπη το χειρίστηκε με μαεστρία,αλλά εμείς μαστρωποί της άθλιας αυτής αρχιτεκτονικής αναμασούμε σαν καμήλες αυτή την έκφραση ωσάν να είναι ιδανική.

Τετάρτη 24 Ιουνίου 2009

MARC BARANI ARCHITECT-FRANCE

Το σπίτι αυτό είναι κτισμένο έξω απο την Νίκαια στη Γαλλία.
Είχα την ευκαιρία να ακούσω τον αρχιτέκτονα Barani να παρουσιάζει την δουλειά του στη σχολή αρχιτεκτονικής του Στρασβούργου τα Χριστούγεννα του 2006.

Οποιος ανακαλύψει που πάνε οι πόρτες του σαλονιού που φαίνονται στη τρίτη φωτογραφία κερδίζει ένα Σαββατοκυρίακο στην Αραδίπου για δύο,έτσι για να φρεσκάρει λίγο τα αισθητικά κριτήρια του....



Προσέξετε επίσης του μήκος του προβόλου που δεν έχει υποστυλλώματα!




Το σαλόνι χωρίς τις πόρτες.Ατε να δούμε ποιός θα βρεί πρώτος που πάνε οι πόρτες.




Κυριακή 21 Ιουνίου 2009

ΑΝΑΚΟΙΝΩΣΗ:ΜΠΟΡΕΙΤΕ ΝΑ ΣΤΑΘΜΕΥΕΤΕ ΟΠΟΥ ΘΕΛΕΤΕ
















Αυτός ο υπερ-κούλουφος στάθμευσε στη μέση του δρόμου επειδή δεν βρήκε χώρο σ'ενα χώρο στάθμευσης με 500 θέσεις και αντί να φύγει μας έγραψε όλους (συμπεριλαμβανομένου και του τροχονόμου που έβλεπε χωρίς να πιστεύει στα μάτια του).
Το πιό γελοίο είναι ότι στην επι πλέον θέση που "δημιούργησε" στάθμευσε γνωστό μου αυτοκίνητο (απο άλλη πόλη) που νόμισε ότι ήταν χώρος στάθμευσης που όταν του ανέφερα ότι είναι σταθμευμένος στη μέση του δρόμου,μετακίνησε το αυτοκίνητο αμέσως.
ΤΙ ΝΑ ΠΩ ΠΛΕΟΝ....Η ΠΟΛΗ ΑΝΗΚΕΙ ΣΤΟΥΣ ΚΟΥΛΟΥΦΟΥΣ.

Τετάρτη 17 Ιουνίου 2009

ROAD TO CORAL BAY


Απο τους πλέον κακάσχημους δρόμους της επαρχίας και όχι μόνο.
Το αλαλούμ σε ταπέλλες,σε πιντώματα,σε ξηλώματα,σε υλικά,σε ότι μπορεί ακαλαίσθητο καποιος να φανταστεί υπό τα όμματα του Κουλουφοδημαρχείου της Πέγειας, έτσι για να ταιριάζει με την υπόλοιπη ευρύτερη περιοχή του Δήμου.

Το πιό γελοίο είναι ότι όταν κάποιος συνάδελφος τολμήσει να κάμει και καμμιά προσπάθεια διαφοροποίησης φαίνεται τόσο "κακή" που "δεν συνάδει με το περιβάλλον" ..σου λένε.

Εν ναι ρε γαμώτο η αρχιτεκτονική μου,όπως και άλλων συναδέλφων που ανησυχούν και μελετούν εις βάθος τις προτάσεις τους δεν συνάδει με αυτό το κουλουφκιό.









Κυριακή 14 Ιουνίου 2009

ΠΑΛΙΑ ΗΛΕΚΤΡΙΚΗ ΠΑΦΟΣ-ΧΡΥΣΑΝΘΟΥ & ΚΛΕΑΝΘΟΥΣ

Στο πρόσφατα,πολύ όμορφα ανακαινισμένο σταθμό παραγωγής ηλεκτρικής ενέργειας στη Πάφο,που μετατράπηκε σε "Πολυχώρο Πολιτισμού", έγινε παρουσίαση των κρασιών των οινοπαραγωγών της Πάφου.
Οι αρχιτέκτονες Χρυσάνθου & Κλεάνθους με μεράκι και αγάπη σχεδίασαν και επέβλεψαν τις εργασίες.Απο τα λίγα βιομηχανικά κτίρια που έχει να δείξει η σημερινή Πάφος,που με καμάρι μπορεί να δεχτεί εκδηλώσεις σαν αυτή αλλά και εκθέσεις,σεμινάρια και άλλα. Σ'ενα κατά τ' άλλα πολιτισμένο περιβάλλον γευτήκαμε τα τοπικά κρασιά για να καταλάβουμε ξανά ένα κοινό πράγμα που έχει η αρχιτεκτονική με το κρασί:

ΘΕΛΕΙ ΜΕΡΑΚΙ ,ΑΓΑΠΗ ΚΑΙ ΑΙΣΘΗΤΙΚΗ 
γιά να καταφέρεις να παράξεις καλό κρασί.
Οι οινοπαραγωγοί μας και μεράκι έχουν και αγάπη έχουν,τους λείπει η αισθητική και δεν τους βοηθά ούτε το κλίμα μας.Η αισθητική μαθαίνεται και εκπαιδεύεται το κλίμα όμως πως θα αλλάξει?
Τα πράγματα αλλάζουν και ελπίζω να αλλάξουν και στη περίπτωση αυτή,φτάνει να σκεφτούν τρόπους άλλους που θα τους οδηγήσουν στη παραγωγή καλυτέρων κρασιών εφάμιλλων τουλάχιστον των ελληνικών.
Επανέρχομαι στο θέμα της αισθητικής που δεν εννοώ το design της ετικέττας πάνω στα μπουκάλια αλλά της αισθητικής γεύσης απλά γιατί η αισθητική δεν είναι μόνο εικόνες.
Μπορεί να είναι ήχοι,μυρωδιές και πολλά άλλα μαζύ.

Συνεπώς,επανέρχομαι ξανά στην αρχιτεκτονική για να καταλήξω και να πώ ότι στη περίπτωση του "γλυπτού" που δεσπόζει στο χώρο της αυλής και το οποίο ρίχνει με εκκωφαντικό τρόπο το νερό απο ψηλά είναι κάτι που μ'ενοχλεί γιατί ο θόρυβος είναι τόσος που πρέπει σχεδόν να φωνάζεις για να ακούγεσαι.Κάτι άλλο που ενοχλεί είναι ο τρόπος κρεμμάσματος των φωτιστικών της αυλής που θυμίζει γάμους σε αυλή.Ρίχνουν τόσο φως που νομίζεις ότι εισέρχεσαι σε ....χειρουργείο!


Μιά απο τις μηχανές παραγωγής ηλεκτρικού ρεύματος,οι υπόλοιπες είναι μέσα.



















Η αυλή με τον υπαίθριο εξωτερικό χώρο της καφετέριας η οποία σφίζει απο ομπρέλλες που δεν αφήνουν τον αέρα να κυκλοφορήσει με αποτέλεσμα να νοιώθεις την υγρασία περισσότερο.
Ο εσωτερικός χώρος της καφετέριας που το φως εισέρχεται και φωτίζει τον κίτρινο τοίχο με τα παμπού.
Ο ενοικιαστής χρειάζεται άμεση βοήθεια σε θέματα στρωσίματος των τραπεζιών αλλά και να αφαιρέσει τάχιστα τις κουρτίνες της ...γιαγιάς που έβαλε στους φεγγίτες,και να τις αντικαταστήσει με ρολά ηχοαπορροφητικά,εφ'όσον υπάρχει πρόβλημα αντανάκλασης ήχου.

ΟΛΑ ΕΙΝΑΙ ΘΕΜΑ ΑΙΣΘΗΤΙΚΗΣ...

Τετάρτη 10 Ιουνίου 2009

ΤΟ ΝΕΟ ΔΗΜΟΤΙΚΟ ΜΕΓΑΡΟ ΔΕΡΥΝΕΙΑΣ


Το πρώτο βραβείο για το νέο δημοτικό μέγαρο Δερύνειας απο τον Στέφανο Φεραίο (κάνετε κλικ στο σύνδεσμο για περισσότερες πληροφορίες) έχει πολλά να πεί και είμαι σίγουρος ότι θα προστεθεί στη λίστα των αξιόλογων αρχιτεκτονικών έργων του τόπου.
Η μακέττα της πρότασης αναδεικνύει τις ποιότητες του χώρου αλλά και της αρχιτεκτονικής έκφρασης η οποία είναι φρέσκα και γεμάτη απο χωροταξικές ποιότητες.Ιδιαίτερα χαρακτηριστικό της πρότασης ο υπόσκαφος χώρος στάθμευσης που εξαφανίζει τα αυτοκίνητα,χωρίς όμως να επιλύει την χωροθέτηση  σε αριθμό αυτοκινήτων στον εξωτερικό χώρο.
Αλλο καλό "συστατικό" της σύνθεσης, η συμπαγής και καθαρή σχέση των όγκων που ξεχωρίζει τα πολιτιστικά απο τους γραφειακούς χώρους με τον χώρο πρόσβασης να λειτουργεί σαν διακλαδωτής κινήσεων και σημείο συνάντησης.
Εχω τις αμφιβολίες μου για το κατά πόσο το νοτιοανατολικό υαλοστάσιο του θεάτρου θα είναι καλά σκιασμένο και προστατευμένο,αλλά επίσης και για το κυψελοειδές φίλτρο σκίασης του δυτικού υαλοστασίου που κυριαρχεί στη όψη.Ομως είμαι σίγουρος ότι με τη περαιτέρω επεξεργασία που θα γίνει,θα επιλύσει όλες τις αδυναμίες,που σε επίπεδο διαγωνισμού (κριτικής επιτροπής) δεν περιμένει κάποιος ότι θα επιλυθούν,εκτός και να έχει κάλλο στον εγκέφαλο...
Ετσι λοιπόν έκλεισε,σε μιά όμορφη υπαίθρια εκδήλωση,τουλάχιστον για μας που πήραμε το δεύτερο βραβείο,ένα άλλο κεφάλαιο αρχιτεκτονικής αναζήτησης,μέχρι την επόμενη περιπέτεια.

Τρίτη 9 Ιουνίου 2009

ZΗΤΩ Η ΚΥΠΡΙΑΚΗ ΕΥΡΩΠΗ!

Απέναντι απο την αίθουσα που συζητείται το Τοπικό Σχέδιο στα κτίρια της Επαρχιακής Διοίκησης Πάφου και η οποία ονομάζεται αίθουσα της "Ενωμένης Ευρώπης" υπάρχει αυτό το άθλιο μπαλκόνι.
Η εικόνα μιλά απο μόνη της......

ΤΟΠΙΚΟ ΣΧΕΔΙΟ ΠΑΦΟΥ-ΣΥΝΕΔΡΙΑΣΗ (5)

Τα θέματα της σημερινής συνεδρίασης ήταν τα εξής:
α.Εμπορική ανάπτυξη-γραφεία,
β.Βιομηχανική και βιοτεχνική ανάπτυξη,
γ.Τουρισμός.
Οι απόψεις μου επικεντρώθηκαν σε θέματα που δεν αναφέρθηκε κανένας άλλος συνομιλητής και αφορούσε αποκλειστικά το περιβάλλον.Συγκεκριμμένα ανέφερα ότι:
Οι περιοχές που καθορίζονται σαν εμπορικές περιοχές,πλήν εκείνης του κέντρου χρήζουν επανεξέτασης όσο αφορά το βάθος προέκτασης τους σε σχέση με τους άξονες κυκλοφορίας ώστε το φαινόμενο της παράλληλης στάθμευσης που εμπνέει κινδύνους να εξαλειφθεί.Η συμφόρηση των τροχοφόρων σε τέτοιους άξονες εγκυμονεί κινδύνους τόσο στους οδηγούς όσο και στους πεζούς,ενώ η χρήση των τροχοφόρων γίνεται εις βάρος της ποιότητας του αέρα λόγω καυσαερίων.
Η έλλειψη επιτήρησης,η αταξία,η αρχιτεκτονική ακαλαισθησία και η υποβάθμιση του περιβάλλοντος που επικρατεί στις βιομηχανικές και βιοτεχνικές περιοχές είναι αποτέλεσμα της χαλαρότητας που ο Δήμος και οι κοινότητες δείχνουν.Η εφαρμογή βαρετών προστίμων απο την τοπική αρχή θα ήταν ένα αρχικό μέτρο άμεσης προστασίας του περιβάλλοντος χώρου πριν να είναι πλέον αργά. Το παράδειγμα του αργακιού παράλληλα με τον βόρειο παρακαπτήριο είναι ένα απο τα πολλά που αποκαλύπτει την ασέβεια μας προς το περιβάλλον.
Οσο αφορά την τουριστική ανάπτυξη ανέφερα ότι για τουλάχιστον τις υφιστάμενες ξενοδοχειακές μονάδες ή και τα τουριστικά καταλύματα θα πρέπει να τροποποιηθούν οι μηχανολογικές  εγκαταστάσεις των κολυμβητικών δεξαμενών ώστε τα παράκτια καταλύματα να χρησιμοποιούν θαλάσσιο νερό.Να απαιτηθεί με την χορήγηση νέων αδειών αποθήκες βρόχινου νερού,διαχείρηση του "γκρίζου νερού" ,να μειωθεί ο όγκος των κολυμβητικών δεξαμενών (εκεί που δεν μπορεί να αντλέιται θαλάσσιο νερό) και να ενθαρρυνθεί η χρήση της ηλιακής ενέργειας όχι μόνο για χρήση ζεστού νερού.Σε γενικές γραμμές να προωθηθούν συστήματα περιβαλλοντικής διαχείρησης...

Δευτέρα 8 Ιουνίου 2009

ΔΗΜΟΤΙΚΟ ΠΕΡΙΠΤΕΡΟ ΠΑΡΑΛΙΑΣ ΦΑΡΟΥ-ΠΑΦΟΣ























Οταν ένας συνάδελφος αρχιτέκτονας στη "βιασύνη"του να μας δείξει τις ικανότητες του χειρίζοντας τις δεξιότητες του με τόσο ερασιτεχνισμό (υποψιάζομαι τον λόγο),παράλληλα με ένα τεχνικό τμήμα του Δήμου Πάφου που δεν σκαμπάζει γρί,τότε το αποτέλεσμα δεν μπορεί να είναι άλλο παρά ένα παράδειγμα κακών κατασκευαστικών λεπτομερειών (οι συνδέσεις των μεταλλικών στοιχείων είναι άστοχες και κακές),ο ηλιακός θερμοσίφωνας,αντί να απαιτηθεί απο τον μελετητή να ενσωματωθεί στο κέλυφος του κτιρίου είναι ξαπόλυτος μέσα στα χώματα,οι αποχετεύσεις είναι εκτεθιμένες κάτωθεν απο την βάση του περιπτέρου και μιά αντλία λυμάτων μ'ένα φρεάτιο ευωδιάζει τους επισκέπτες.






















Για ακόμη μιά φορά ο Δήμος μας αποδεικνύει ότι είναι πολύ καλός στις προχειρότητες.Να δείτε σε λίγα χρόνια την κατάσταση των μεταλλικών στοιχείων τα οποία αντί είτε να αφεθούν οξειδωμένα,να μοιάζει τελικά το σύνολο σαν να το ξέβρασε η θάλασσα ή τουλάχιστον να τους γίνει ψυχρή εξέλαση και μετά να μπογιατιστούν, είτε να μείνουν γυμνά,αυτά τοποθετήθηκαν ωσάν να είναι μίλια μακριά απο την θάλασσα.Η αλμύρα με την υγρασία θα δείξουν τα δόντια τους πολύ σύντομα και η εικόνα θα είναι ξανά αντιπροσωπευτική της νοοτροπίας του ερασιτέχνη κούλουφου! 

Τρίτη 2 Ιουνίου 2009

ΣΗΜΑΝΣΕΙΣ...του κώλου!

 H προσπάθεια των Δημοσίων Εργων να γράφει με λατινικούς χαρακτήρες λέξεις όπως Χοιροκοιτία,καταντά γελοίο αν όχι αδύνατον για τους ξένους περιηγητές να προφέρουν τις ονομασίες.Δοκιμάστε παρακαλώ να προφέρετε αγγλιστί το τοπονύμιο και αν δεν γελάσετε με τον ευατόν σας τότε μιλούμε ξανά.
Πιό σωστή τουλάχιστον ηχητικά θα ήταν να είναι γραμμένη Hirokitia όπως η Hiroshima,διότι όπως είναι γραμμένο προφέρεται Κοϊροκοϊτία....? που σίγουρα λίγοι γνωρίζουν την ερασμιακή.