Δευτέρα, 21 Δεκεμβρίου 2009

ARCHITECTURAL KINETICS by S.CALATRAVA

Οταν η αρχιτεκτονική στα χέρια ενός βιρτουούζου αρχιτέκτονα -μηχανικού παίρνει άλλες διαστάσεις είτε μέσω της φόρμας,είτε μέσω της κίνησης,το αποτέλεσμα δεν μπορεί να είναι άλλο παρά θαυμασμός.Το έργο του Calatrava είναι εμπνευσμένο απο μορφές που συχνά θυμίζουν πουλιά που σε συνδυασμό με μιά τεχνολογία και το αστείρευτο ταλέντο του δημιουργού, αφήνουν πίσω τους ένα αξιοζήλευτο έργο μηχανικής.Ο τεράστιος φωταγωγός προστατεύεται απο μια σειρά πτερυγίων που ανοίγουν όταν ο ήλιος είναι επιθυμητός στο εσωτερικό του κτιρίου ή όταν πέσει η νύκτα.

Τρίτη, 15 Δεκεμβρίου 2009

Ναοδομία και εκκλησία....















Η εκκλησία Papmulha στη Βραζιλία απο τον Oscar Niemeyer,1956,ήταν η αρχή της καριέρας του και η ανάθεση απο τον τότε πρόεδρο της Βραζιλίας να σχεδιάσει την καινούργια πρωτεύουσα της χώρας την Βραζίλια.Σήμερα ο Oscar 102 χρονών ακόμα σχεδιάζει και ακόμα εμπνέει αρχιτέκτονες ανά τον κόσμο.















Εκκλησία Απ.Βαρνάβα,Λευκωσία 1970 απο τον Νεοπτόλεμο
Μιχαηλίδη ο οποίος σίγουρα έχει εμπνευστεί απο την προηγούμενη εκκλησία του Oscar.Tο παράδοξο είναι ότι,ο μακαρίτης κατάφερε να πείσει τον τότε Αρχιεπίσκοπο και πρόεδρο Μακάριο να "ξεφύγουν" απο τον μιμητισμό του βυζαντινού ρυθμού.Ομως έκτοτε κανένα λαμπρό θρησκευτικό οικοδόμημα που να σχεδιάζεται στα ευφάνταστα μυαλά των κύπριων αρχιτεκτόνων,δεν είδαμε.Ο λόγος είναι απλός:η ναοδομία εμπίπτει στα σκληροπηρυνικά μυαλά των παπάδων ωσάν να περιμένουν ακόμα την επάνοδο του βυζαντίου.Ισως να περιμένουν και την λύτρωση τους δοξάζοντας τον Θεό μέσα σε εκκλησίες kitch (ίδε Κύκκος κα).
Η αρχιτεκτονική των εκκλησιών μας σήμερα είναι καλή μόνο για εμπαιγμό.Ακόμα και όσες έχουν καταφέρει να υποστούν face lift απο την ίδια την εκκλησία είναι τόσο κακές που το παραδοσιακό στοιχείο σχεδόν να εξαληφθεί,εκτός και αν πρόλαβε το Τμήμα Αρχαιοτήτων.Ο ΠΟΑΚ χωρίς καμμιά εξουσία παρατηρεί χαζά τα όσα συμβαίνουν χωρίς να μπορεί να δράσει.

Πέμπτη, 10 Δεκεμβρίου 2009

ΤΟ ΣΠΙΤΙ ΤΟΥ...κ.ΘΕΟΥ.



"Το επιχείρημα πίσω απο το οποίο οχυρώνονται οι ηθικοί αυτουργοί του εγκλήματος του στείρου μιμητισμού των βυζαντινών τύπων,στους σύγχρονους ναούς,είναι ο "σεβασμός στην παράδοση".
Το ξεστομούν και το κάνουν σημαία τους.Ίσως αν ζούσε ο Κων/νος Παπαιωάννου θα μπορούσε να τους διδάξει με την φράση του: "Να σεβόμαστε το πνεύμα και όχι το γράμμα της παράδοσης"..."
Αυτά γράφει ο Στέλιος Τσαπάρας ,αρχιτέκτων στο άρθρο του που εμφανίζεται στο site www.greekarchitects.gr.,


Eνα μνημείο γίνεται ή και χαρακτηρίζεται τέτοιο απο την ιστορία και για χίλους άλλους τόσους λόγους που καθορίζουν την ύπαρξη του,γεγονότα,η αρχιτεκτονική του καλαισθησία,τι άφησε στο πέρασμα του χρόνου.Γέλασα όταν οι υποστηρικτές για την ανέγερση του Καθεδρικού Ναού μέσα στον Δημόσιο Κήπο της Πάφου μιλούσαν συνέχεια ότι το οικοδόμημα τους θα είναι ένα μνημείο για την Πάφο.

ΑΥΤΟ ΔΕΙΧΝΕΙ ΤΗΝ ΜΕΓΑΛΟΜΑΝΙΑ ΚΑΙ ΤΟ ΑΠΥΘΜΕΝΟ ΕΓΩ ΤΟΥΣ.Ποιός τους είπε ότι θα είναι ένα μνημείο?Μνημείο ακαλαισθησίας και αστικής εγκληματικής πράξης,ναι!
Μνημείο ματαιοδοξίας και άκρατου πλουτισμού που μοναδικό λόγο ύπαρξης του είναι ένα πείσμα και μια επιδειξιομανία ισχύος και θρησκευτικού εκβιασμού και όχι μιά ανάγκη με αστική λειτουργεία.
Η εκκλησία μας δεν έχει αποδείξει ότι διακατέχεται απο ψηλά αισθητικά κριτήρια φτάνει να κοιτάξει κανείς τις κατά καιρούς επεμβάσεις πάνω σε πολύ αξιόλογα θρησκευτικά μνημεία,αλλοιώσεις των παραδοσιακών τεχνοτροπιών,προσθήκες κλιματιστικών,ασφαλτοπάνων επι κεραμιδιών,επικαλύψεις λιθοδομών με πέτρινες πλάκες επι των τοιχοποιών,τροποποιήσεις ογκοπλαστικές που δεν έχουν καμμιά συνοχή με το προυπάρχον κτίσμα και χίλιες δύο άλλες.

Παρασκευή, 4 Δεκεμβρίου 2009

ΠΛΑΤΕΙΑ ΕΛΕΥΘΕΡΙΑΣ































Αναρτώ σήμερα τα τροποποιημένα σχέδια που προτείνει το γραφείο της Zaha Hadid για την ανάπλαση της πλατείας όπως έχουν σταλεί απο την ομάδα υποστήριξης εναντίον της πρότασης.

Ακολουθούν αυτούσιες απαντήσεις των όσων ανταλλάκτηκαν μεταξύ ημών και υμών:

Agapitoi filoi

TA VELTIOMENA SXEDIA TIS PLATIAS ELEFTHERIAS META TIN ANAKALYPSI TOU ENETIKOU PROMAXONA.

Meta apo aitima tou Dimou Levkosias pros to grafio tis Zaha Hadid gia prosarmogi ton sxedion meta tin anakalypsi to grafio ekane "veltiomena" sxedia, apomakrine tin mbetonenia kataskevi apo to enetiko teixos kai oti exase apo eki to kerdise se ypsos tis platias. Gia osous den ixan tin eukairia na doun ta sxedia tis neas protasis pou ektithente sto Dimarxio mexri tis 15/12. Pate na ta dite, oloi i tafros tsimentonete me topous-topous grasidi kai topiotexnisi me dentra. To pranes xrisimopoiite gia ti dimiourgia kafeterion kai kentron, to oreotero ine "oi iptamenes glyptikes" pou tha skiazoun tin platia to kalokairi kai alla polla.

Kata ta alla kryvete entexnos stin maketa oti yparxi dromos apo pano, eno to ypogio pou xrisimopiite kato apo tin mbetonenia kataskevi den fainete toulaxiston apo ta sxedia na stegazi kafeteries kai alles xrisis.

Osoi exete fonoi enoste tin me ti diki mas, arthrografiste osoi thelete. Auto to ergo tha xrimatodotithi apo tin Europaiki Enosi kai ta lefta tha proelthoun apo to kondyli "gia tin aeiforo anaptyxi".

EINAI MIA TELEVTAIA PROSPATHIA NA SOSOUME TIN ISTORIA KAI AXIOPREPIA TIS POLIS MAS

OMAΔΑ ΥΠΟΣΤΗΡΙΞΗΣ ΕΝΑΝΤΙΟΝ ΤΗΣ ΑΝΑΠΛΑΣΗΣ ΤΗΣ ΠΛΑΤΕΙΑΣ ΕΛΕΥΘΕΡΙΑΣ.

ΠΡΩΤΑ ΝΑ ΜΑΘΕΤΕ ΝΑ ΧΡΗΣΙΜΟΠΟΙΕΙΤΕ ΕΛΛΗΝΙΚΟ ΠΛΗΚΤΡΟΛΟΓΙΟ,ΩΣΤΕ ΝΑ ΜΑΘΕΤΕ ΝΑ ΟΡΘΟΓΡΑΦΕΙΤΕ ΓΙΑΤΙ ΠΟΛΛΟΙ ΑΠΟ ΕΣΑΣ ΓΡΑΦΕΤΕ ΛΑΝΘΑΣΜΕΝΑ ΚΑΙ ΜΕΤΑ ΝΑ ΕΧΕΤΕ ΑΠΟΨΗ ΓΙΑ ΑΡΧΙΤΕΚΤΟΝΙΚΗ ΚΑΙ ΠΟΛΕΟΔΟΜΙΑ.

ΚΩΣΤΑΣ ΚΟΥΤΣΟΦΤΙΔΗΣ.

Αγαπητέ κ. Κουτσοφτίδη,

Δεν είμαι αρχιτέκτονας, ούτε πολεοδόμος και η ορθογραφία μου μπορεί όντως να είναι πτωχή. Μπορεί να μην έχω και ισχυρή άποψη για την ανάπλαση της Πλ. Ελευθερίας και του πέριξ χώρου. Έχω όμως ισχυρή άποψη για κάποιους που καθισμένοι μπροστά από το ελληνοπρεπές τους πληκτρολόγιο θεωρούν ότι η έκφραση άποψης πάνω σε ζητήματα που άπτονται της ευημερίας του κοινωνικού συνόλου (ή μερίδας του) είναι προνόμιο των ολίγων και ειδικών: Αυτή είναι η αισθητική της δικτατορίας, if you get my drift...

Daphnos Economou

Αγαπητέ κ.Οικονόμου,

Η αισθητική γενικά υποστηρίζεται με επιχειρήματα και η αρχιτεκτονική κρίνεται απο την ιστορία.Ενας λαός σαν τον δικό μας που δεν έχει αισθητική πως μπορεί να καταδικάζει οποιοδήποτε έργο το οποίο είναι και αποτέλεσμα παγκόσμιου διαγωνισμού με ευτελή επιχειρήματα του στυλ,"έχει πολύ μπετόν","δεν συνάδει με το περιβάλλον" και όλες αυτές τις αηδίες που ακούομε κατά καιρούς.Ομως επειδή δεν έχετε επιχειρήματα αρκείστε να θίξετε την"ελληνοπρέπεια"μου.ΜΑΛΑΚΙΕΣ.ΤΟ ΚΟΙΝΩΝΙΚΟ ΣΥΝΟΛΟ ΒΟΥΡΑ ΝΑ ΕΜΒΟΛΙΑΣΤΕΙ ΣΑΝ ΠΡΟΒΑΤΑ.....(ΑΥΤΟ ΤΟ ΘΕΜΑ ΕΙΝΑΙ ΑΛΛΟΥ ΠΑΠΑ ΕΥΑΓΓΕΛΙΟ ΑΛΛΑ ΜΙΑΣ ΚΑΙ ΕΘΙΞΕΣ ΤΟ ΚΟΙΝΩΝΙΚΟ ΣΥΝΟΛΟ....).........IF YOU GET MY DRIFT !

Agapite kirie kosta koutsoftidi

Na sas apologithw katarxin pou apantw xrisimpiontas to greekenglish system, alla o ipologistis pou xrisimopiw den exi epilogi ellinika ke varieme gia xarin sas na to alla3w. Elpizw na me sigxorisete gia to antiesthitiko mou grapsimo.

Katarxin me ekplissi idietera to gegonos oti haraktirizete ta epihirimata «έχει πολύ μπετόν» kai to «δεν συνάδει με το περιβάλλον» os efteli! Prosopika xrisimopiontas kini logiki theorw oti afta ta 2 epixirimata ine idietera efstoha ke ontos, afto to ergo olo mpeton ine antiesthitiko ke den sinadi oute me to fisiko perivallon, oute me ti fisi tou anthrwpou, oute me to xaraktira tis polis. Kapios omos kapote ixe pi oti i kini logiki den ine kini... Fisika mpori na ine ke thema goustou...o kathe anthrwpos exi to diko tou gousto. Se allous aresi i fisi, se allous to mpeton, se allous aresoun ta xrwmata se allous to gkrizo, mavro...en tha katadikasoume twra kapion gia to gusto tu...

Oson afora tin apopsi aisthitikis ke to xaraktira tis polis mporw na krinw mono me vasi tin kini mou logiki, apologoumai an ti theorite xamilou epipedou...

Oson afora omos ti sxesi anthrwpou me to xwma, ti fisi, ke to pos to «πολύ μπετόν» epireazi tin psixosomatiki tou katastasi, ektos tou oti ine episis kini logiki, mporw na krinw ke me vasi simantikes erevnes pou ginonte ta teleftea xronia. Ke epidi tigxeni na kanw twra mia erevna se sxetiko thema sas stelnw merika apo ta references pou vrika. An theorite oti ola afta ine vlakies mporite na apotathite stous siggrafis twn vivliwn, sta epistimonika periodika ke sta panepistimia ke na zitisete to logo. ime sigouri oti tha haroun na sas akousoun.

Twra oson afora to sxolio sas “πως μπορεί να καταδικάζει οποιοδήποτε έργο το οποίο είναι και αποτέλεσμα παγκόσμιου διαγωνισμού” sas protinw na diavasete to paramithi “ta kainourgia rouxa tou vasilia”. den simeni oti opio ergo kerdizi se diagonismo ine ke a3iologo ke a3iepeno ke prepi na gini amesos I emmesos apodexto.

Ean den sas aresi I aisthitiki tou laou mas mporite na metakomisete se alli xwra me pio kalesthito lao. Mallon protimate tsimentoupolis, me erga fimismenwn arxitektonwn pou kerdizoun diagonismous…mporite tote na pate sto Dubai, sto Tokyo, New York…ime sigouri omos oti tha 3erete kalitera apo emena…kalo taxidi an pate! Na mas stelnete omos kana gramma pou ke pou na vlepoume ke mis kati swsta grammeno epitelous se afti ti xwra!

Episis efxaristw gia tin pliroforia oti oi anorothrwgrafoi anthrwpoi den mporoun na exoun apopsi, gnomi ke katholou swsti krisi. Me pisate!

Btw ur surname rocks!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Pio katw mporis na vris ta references sta opia exw proanaferthi

Na se kala!

D Hillel (2005) Civilization, role of soils, Columbia University, New York, NY, USA Elsevier

Markell, M.J. (2002). Sand, water, silence: The embodiment of spirit; explorations in matter and psyche. London: Jessica Kingsley Publishers.

McNally, S. ( 2003) Sandplay: A sourcebook for play therapists. Writers Club Press.

Mitchell, R., & Friedman, H. (1994). Sandplay: Past, present & future. New York: Routledge.

Pearson, M. and Wilson, H. (2001). Sandplay & Symbol Work: Emotional healing and personal development with children, adolescents and adults. ACER Press: Melbourne

Reece, S. (1995). The mound as healing image in sandplay. Journal of Sandplay Therapy, 4:2. 14-31

Ryce-Menuhin, J. (1992). Jungian Sandplay: The wonderful therapy. London: Routledge

Shaia, A. (1991). The initial sand worlds of men molested as children.

Signell, K. (1990). “The sandplay process in a man’s development.” In K. Bradway, et al, (Eds.) Sandplay studies: Origins, theory and practice: 101-21. Boston: Sigo.

Steinhardt, L. (1998). Sand, water and universal form in sandplay and art therapy: Journal of American Art Therapy Association Vol. 15,4, pp. 252-260

Steinhardt, L. (2000). Foundation and Form in Jungian Sandplay: An art therapy approach. London: Jessica Kingsly.

Sternberg, A. (1995). Psychological assessment of the child patient using sandplay [CD-ROM]. Abstract from: Dissertation Abstracts International, Vol. 57-03B.

Stewart, C. (1990). The developmental psychology of sandplay. In K. Bradway et al (Eds.), Sandplay studies: Origins theory & practice (pp.39-92). Boston: Sigo Press.

Thompson, C. (1990). Variations on a theme by Lowenfeld: Sandplay in focus. In K. Bradway et al (Eds.), Sandplay studies: Origins, theories & practice (pp.5-20). Boston: Sigo Press

Weinrib, E. (1983). Images of the Sefl: The sandplay therapy process. Boston: Sigo Press.

Weinrib, E. (1987). Sandplay: The shadow and the cross. In M.A. Mattoon (Ed.), The archetype of shadow in a split world, proceedings of the tenth international congress of analytical psychology, Berlin, 1986, (415-529). Einsiedeln: Daimon Verlag.

Αγαπητοί φίλοι,

Την κουβέντα για τα ελληνικά πληκτρολόγια μπορείτε άνετα να την κάμετε

μεταξύ σας, εν νομίζω ότι υπάρχει λόγος να την παρακολουθούν αλλο 40

πλάσματα. Επίσης, θέλω να διαμαρτυρηθώ που την τρώμε μόνο εμείς που

είμαστε στον κατάλογο που το Α ως το Κ. Οι άλλοι που εν μεταξύ του Λ

τζαι του Ω δηλαδή γιατί την εγλυτώσαν;

Σοβαρά όμως, προτιμώ αν θα τα πιάννω που εννα τα πιάννω τα μηνύματα

τουλάχιστον να εν λίο πιο σχετικά με το θέμα.

Εν έχω αποκρυσταλλωμένη άποψη για το θέμα, τζαι ο κύριος λόγος εν ότι

εν είμαι αρκετά ενημερωμένος. Σίουρα εννα με εβοηθούσε να μου πει

κάποιος αν υπήρχε άλλη συμμετοχή στο διαγωνισμό που να ήταν πιο καλή

σαν λύση (οικολογική, να σέβεται το χαρακτήρα τζαι την ιστορία κλπ).

Εν έχω ιδέα πως ήταν οι άλλες συμμετοχές, ούτε καν πόσες ήταν εν ξέρω.

Αν η ιδέα εν να απορριφθούν ούλλα τζαι να μείνει η πλατεία όπως ένι,

τότε σηκώνει κουβέντα το πράμα. Όπως εν τωρά τα πράματα σίουρα εν

χάλια. Αν δεν υπήρχε καλή πρόταση γιατί εν υπήρχε; Εν ενδιαφέρτηκε

κανένας που όσους απορρίπτουν τα μπετά να καταθέσει κάτι καλό; Τζαι αν

δεν εκατατέθηκε κάτι καλό η σωστή πορεία εν το στάτους κβο; Εν

δημιουργική δηλαδή τούτη η απόρριψη τζαι στοχεύει σε κάτι καλύτερο;

Γιώργος

Η αλήθεια είναι πως φαίνεται κάπως αστείο να επικαλούμαστε τη σωτηρία και την διάσωση της ΙΣΤΟΡΙΑΣ και της ΑΞΙΟΠΡΕΠΕΙΑΣ μας, όταν έχουμε ήδη υποδουλωθεί γλωσσικά έστω με τη χρήση του λατινικού αλφαβήτου, έστω και λόγω άγνοιας. Από κει και πέρα ούτε κι εγώ έχω ισχυρή άποψη για την ανάπλαση της πλατείας, έχω όμως, για την δικτατορία της αισθητικής. Η απάντηση βρίσκεται στο καρακιτσαριό που βασιλεύει γύρω μας. Έλεος. Να υποθέσω πως η "δημοκρατία" της εγχώριας αισθητικής θα γέμιζε σε μια νύχτα τον τόπο με αρχαιοελληνικούς κίονες και γύψινα λιονταράκια; Ευχαριστώ δεν θα πάρω. Ελίζα Χριστοφόρου

a kala! tze esi ke o koutsoftidis vlepete ta pragmata nomizw poli monoplevra. to gegonos oti den aresi to sigkekrimeno sxedio en simeni oti mas aresi i parousa katastasi tis polis i oti apoklioume opiadipote allagi...allo to ena allo to allo. ke en mporw na katalavw, isos epidi ime 13 xronwn, giati epimenete toso polla na to vlepete etsi. oti dld imaste enantion opiasdipote allagis, fwtia se kenourgies idees klp...: "Με το σκεπτικό το δικό σας ο κόσμος θα έπρεπε να παραμείνει στα σπηλαια και η αρχιτεκτονική να φτάσει το πολύ μέχρι τα σπίτια της Χοιροκοιτίας. Ότιδήποτε νέο, ή διαφορετικό θα έπρεπε να καίγεται στην πυρά"...tuto to skeptiko pou to ides?????????????? i kritiki itan oti to mpeton pou 8a xrisimopiithi ine ipervoliko. simfonw apolita mazi sas oti ta spitia twn neoploutwn ine 1 xali mavro gi'afto ke prosopika den mou aresi i SIGKEKRIMENI protasi gia tin anaplasi tis platias epidi to 1 mou thimizi to allo gia kapio logo...en 3erw giati, isws na ine i afelia twn dekatriwn xronwn...

an sas aresi to sigkekrimeno sxedio dikaioma sas, en simeni omos oti prepi na aresi se olous. ke oute simeni oti se opio den aresi to sigkekrimeno sxedio, theli i platia na mini os exi ke na min gini kamia allagi. oute ke simeni oti se opion den aresi to sigkekrimeno sxedio den 3eri pou pan ta 5 tou, i den katexi apo aisthitiki ke to fisiko tou perivallon...

prosopika tha protimousa mia platia apli, liti ke anthropini me oso to dinaton pio polli fisi, dentra, xwma, louloudia, ate as valume ke 1 spitaki tis xirokitias!:) mia platia pou na deni me ta stixia, me ta xaraktiristika tis palias lefkosias...to sxedio pou protinetai twra, mou thimizi diastimiko stathmo, poli psixro ke aprosopo. i lefkosia mpori na exi ta xalia tis ta mavra alla exi ke polla omorfa stixia ta opia anti na proothoume prospathoume na ta pni3oume sto mpeton!

ELINA ANTONIOU

Αγαπητή Ελίνα, πράγματι οι απαντήσεις σας στον κ Κουτσοφτίδη θυμίζουν 13 χρονο που αρχίζει και περιπαίζει κάποιον επειδή δεν καταλαβαίνει τί του λέει. Βασικά επιχειρήματα δεν έχετε ή τουλάχιστον δεν μπορείτε να χρησιμοποιήσετε. Με το σκεπτικό το δικό σας ο κόσμος θα έπρεπε να παραμείνει στα σπηλαια και η αρχιτεκτονική να φτάσει το πολύ μέχρι τα σπίτια της Χοιροκοιτίας. Ότιδήποτε νέο, ή διαφορετικό θα έπρεπε να καίγεται στην πυρά. Όσο για την απουσία αισθητικής αλλά και αρχιτεκτονικής ταυτότητας στην Κύπρο, αυτό είναι προφανές. Κοιτάξτε γύρω σας. Η απάντηση βρίσκεται στα σπίτια των νεόπλουτων και την αισθητική τους αλλά και σ όλη την υπόλοιπη εικόνα που επικρατεί. Τελικά μάλλον αντιδράτε για να αντιδράτε. Και μη μου απαντήσεις να πάω αλλού αν δεν μου αρέσει γιατί δεν είμαστε συμαθήτριες στο δημοτικό. Επιχείρημα. ΣΣ: Το μπετόν είναι ένα φυσικό υλικό όπως και πολλά άλλα. Το θέμα είναι πώς το χρησιμοποιείς. Όπως και πολλά άλλα...

Ελίζα Χριστοφόρου.