Δευτέρα, 31 Μαΐου 2010

ΠΕΖΟΔΡΟΜΙΑ ΠΑΦΟΥ...ΘΑΥΜΑΣΤΕ ΜΑΣ

Η Πάφος σήμερα έχει να περηφανευτεί για τα πεζοδρόμια της,για το κυκλοφοριακό,για το εμπορικό της κέντρο,για τα κτίρια που καλύπτουν τα ψηφιδωτά της,για τους χώρους στάθμευσης, αλλά κατά τα άλλα προκηρύττει διαγωνισμούς για καλλωπισμού του κυκλοφοριακού κόμβου στο τέρμα του αυτοκινητόδρομου ωσάν τα υπόλοιπα έχουν γίνει και η είσοδος της πόλης μας εμάρανε.Δεν λέω ότι δεν πρέπει να γίνει το έργο ιδίως όταν η λύση που προτάθηκε και κέρδησε τον διαγωνισμό είναι αξιόλογη.Ομως βάζουμε λάθος προτεραιότητες.Η πόλη μας μοιάζει με βομβαρδισμένο τοπίο και ο Δήμος αδυνατεί να βάλει τάξη.Αδυνατεί να ελέγξει ακόμα και κατά την διάρκεια ανοικοδόμησης νέων κτιρίων την εφαρμογή σωστά των μηκοτομών των δρόμων ώστε να μην παρουσιάζονται τέτοιου είδους επικίνδυνες καταστάσεις στα υψόμετρα των πεζοδρομίων.Αυτό είναι ένα παράδειγμα απο τα πολλά που συναντά κανείς στη Πάφο.Το παράδειγμα είναι έξω απο τον ΣΑΠΑ,στο διπλανό κτίριο.

Πέμπτη, 27 Μαΐου 2010

SCHOOL COMPETITION ENTRY












Αυτή ήταν η συμμετοχή μου μαζύ με τον συνάδελφο Χρήστο Κωνσταντινίδη για τον διαγωνισμό του Λυκείου Μακαρίου Γ' στη Δασούπολη,Λευκωσία.
Δυστυχώς δεν έχει συμπεριληφθεί σε κανένα απο τα βραβεία.
Ομως ο ενθουσιασμός όλων μας όταν τον εκάναμε με την βοήθεια του γυιού μου,Αιμίλιου Κουτσοφτίδη,που σπουδάζει αρχιτεκτονική,του ανηψιού μου Harm Gerdes που είναι μόλις 15 χρονών και του αρχιτέκτονα Adam Wagg,που εργάζεται μαζύ μου,ήταν τέτοιος και η ατμόσφαιρα,παρόλη την πίεση χρόνου και όγκου εργασίας που απαιτείτο συγκλονιστικά όμορφη και χαλαρή ...που σαν να κερδίσαμε.ΧΑΧΑΧΑΧΑΧΑ! (κάνε κλικ στις εικόνες)

Πέμπτη, 13 Μαΐου 2010

ΕΚΜΕΤΑΛΛΕΥΣΙΜΗ ΕΝΕΡΓΕΙΑ

Το κτίριο αυτό έχει λειτουργήσει τον Οκτώβρη του 2007 στο Darmstadt.Εκτοτε η παραγωγή σε ηλεκτρική ενέργεια,αποκλειστικά απο τον ήλιο συμπληρώνει
167838 kW/h, ενώ παράλληλα έχουν αποκλείσει την διοχέτευση 32.7 τόνων CO2 στην ατμόσφαιρα.ΑΠΟ ΜΟΝΟ ΕΝΑ ΚΤΙΡΙΟ.
Στο διάγραμμα φαίνεται η συσσώρευση ενέργειας γίνεται αποκλειστικά απο τον ήλιο με 408 πλαίσια που είναι τοποθετημένα στην οροφή.
Το πρωί που τράβηξα την φωτογραφία η παραγωγή ήταν στα 36.7kW/h ενώ το απόγευμα που ξαναπέρασα είχε φτάσει στα 232kW/h μέσα σε μιά μέρα συννεφιασμένη χωρίς μιά ηλιακτίδα.
Και διερωτούμαι εγώ ο αδαής:σε μιά χώρα όπως την δική μας,με τόση ηλιοφάνεια θα μπορούσαμε να είμασταν αυτάρκεις σε ηλεκτρική ενέργεια,χωρίς να εξαρτώμασταν τόσο απο το πετρέλαιο?Γιατί δεν επιβάλλεται απο την νομοθεσία μας?Ποιά συμφέροντα κρύβονται πίσω?Μετά απο πόσα χρόνια θα ξυπνήσουμε?

Τρίτη, 11 Μαΐου 2010

NICOSIA-QATAR PROJECT,PART IV

ΑραβικόΣτυλ - «Μαϊμού» ήταν τελικά η μακέτα
Αυτό που παρουσιάστηκε με τόση περηφάνια όταν έπεφταν τα συμβόλαια μεταξύ της Κυπριακής Δημοκρατίας και του εμιράτου του Κατάρ δεν ήταν τίποτε άλλο από μια μακέτα μαϊμού(φωτό). Όπως αναφέρεται στα σημερινά δημοσιεύματα των εφημερίδων αυτό που παρουσιάστηκε από τον Πρόεδρο Χριστόφια και τον Εμίρη του Κατάρ δεν ήταν το έργο που θα κατασκευαστεί στη Λευκωσία αλλά μια κονσέρβα που μεταφέρθηκε στην Κύπρο προκειμένου να φανεί η διάθεση των δύο πλευρών να φτιάξουν κάτι. Γι' αυτό και κάποια στιγμή θα πρέπει να δοθούν ουσιαστικές απαντήσεις από όλους τους αρμόδιους γιατί φαίνεται πίσω από όλα εκείνα τα πανηγυρικά που έγιναν εκείνες τις ημέρες δεν υπάρχει ούτε ουσιαστική συμφωνία ούτε και ένα πραγματικό έργο το οποίο και θα εκτελεστεί. Η όψη της μακέτας ήταν ένα αραβούργημα το οποίο δεν έχει τίποτε να κάνει με την κυπριακή πραγματικότητα, που αν μην τι άλλο κάτι θα συμπεριλάμβανε έστω και τυπικά εάν η μακέτα φτιαχνόταν στη βάση της συμφωνίας.OFFSITE.
Tελικά είμαστε για κλάματα.

Τρίτη, 4 Μαΐου 2010

"ΣΚΗΝΟΓΡΑΦΙΚΗ ΑΣΥΔΟΣΙΑ",NICOSIA-QATAR, PART III

Επ'ευκαιρίας του νέου φρούτου που θα αποκτήσει σύντομα η Λευκωσία,αναρρωτήθηκα τι να σημαίνει για τους πολιτικούς μας η αρχιτεκτονική.Μήπως σημαίνει απλά "ακόμα μιά οικοδομή" που θα αποφέρει κεφάλαια στη χώρα?Η απάντηση είναι δυστυχώς, ΝΑΙ.
Ξεχνούν τον κοινωνικό της ρόλο,αυτού που καθορίζει και αντικατοπτρίζει την εικόνα του πολιτισμού μας.Ξεχνούν την πολιτισμική διάσταση της,αυτής που μ'άλλες παραμέτρους οδηγούν ολόκληρες κοινωνίες (εφ'όσον δεν είναι "πνευματικά βεβαρημένες") σε αναδιάρθρωση των κοινωνικών ρόλων, που ρυθμίζει συμπεριφορές, που μας κάνει πιό "πολιτισμένους".
Αλήθεια,μπορεί κάποιος να μου πεί περπατώντας στις πλατείες και τους δρόμους της Ρώμης ή στους κήπους στο Παρίσι αν αυτόματα δεν επιδρά πάνω στο άτομο του αυτό που "εκπέμπουν" αυτοί οι χώροι?δηλ.αυτό που ονομάζουμε Π Ο Λ Ι Τ Ι Σ Μ Ο.
Αρα οι χωροαισθητήριες μας αντιλήψεις καλυτερεύουν αφού βιώνοντας τέτοια περιβάλλοντα εισπράττουμε δόσεις πολιτισμού.
Στη περίπτωση του έργου απο το Κατάρ,θα μπορούσε κάποιος να πεί,αναλύοντας τουλάχιστον τα εκφραστικά στοιχεία και μορφές της προτεινόμενης,εξ'ουρανού λύσης,ότι η "αρχιτεκτονική έχει υποκατασταθεί απο μιά αυθόρμητη,πλαδαρή κτιριοδομία" για να δανειστώ τα λόγια του καθηγητή Θ.Στασινόπουλου.Προσθέτοντας,ότι πέραν του "οικονομικού οφέλους"
πάνω στο οποίο συνθηματολογεί η κυβέρνηση,τίποτε δεν θα προσφέρει στον αστικό χώρο πέραν μιάς άνευ προηγουμένου επιβάρυνσης,τόσο σε όγκο,όσο και κυκλοφοριακής συμφόρησης. Καμμιά συγκοινωνιολογική μελέτη έχει παρουσιαστεί αλλά ούτε έχει γίνει δημόσια παρουσίαση.
"Στην εμφανή προσπάθεια επιλεκτικής μίμησης " (ίδε ψευδονεοκλασσικές εισόδους και θώλοι στα δώματα) της παλιάς αρχιτεκτονικής",συνεχίζει ο καθηγητής,"απορρίπτονται οι βαθύτερες αρχές της και εφαρμόζονται οι αντίστροφες: υποκρισία,σπατάλη,πολυπλοκότητα,ευτέλεια.
Προέχει η σκηνογραφική σημειολογία της αυτόνομης μορφής,όχι η δημιουργία χώρων στο δεδομένο περιβάλλον.Η δομική ύλη υποτάσσεται στο κάθε καπρίτσιο" (νεοκυπριακοκαταριανό μοντέλο) "και δεν επιτάσσει πλέον τους κανόνες της".
Θα παραμείνω στην πιό σημαντική λέξη-κλειδί των γραφόμενων του καθηγητή,"την σκηνογραφία".
Στη προσπάθεια εντυπωσιασμού των εκπροσώπων της κυβέρνησης,οι Καταρ-ιανοί προβάλλουν με ψευδεπίγραφο τρόπο το ελληνικό δήθεν στοιχείο,ξεγελώντας με ταχυδακτυλουργικό τρόπο τον οποιονδήποτε αγνοεί τον ρόλο της αρχιτεκτονικής.(Ιδε φάτσες των πολιτικών μας στη τηλεόραση που γυρόφερναν το πρόπλασμα).
Δυστυχώς ένα επι πλέον αχρείαστο και άχρηστο κτιριακό συγκρότημα έρχεται να προστεθεί "της κτιριοδομικής ασυδοσίας",Θ.Στασινόπουλος, που χαρακτηρίζει τους δομημένους μας αστικούς χώρους και όχι μόνο.Το οικοδομικό μπάχαλο συνεχίζεται με έργα ,τώρα χλιδής,που θα "σώσουν" την οικονομία μας και θα ψηλώσει στα γείσα της ματαιόδοξης ζωής μας...την σημαία του Κατάρ.ΚΑΤΑΡ-ΜΕΝΟΙ ΠΟΛΙΤΙΚΟΙ!