Πέμπτη 3 Ιουνίου 2010

SCHOOL COMPETITION PRIZES












Το τρίτο βραβείο,του ΒUERGER KATSOTA,απο Γερμανία-Ελλάδα,χαρακτηρίζεται απο μιά τεράστια πλάκα που καλύπτει όλους τους ημιυπαίθριους χώρους,ενισχύοντας την ιδέα ότι η ζωή στην Μεσόγειο είναι...υπαίθρια!
Αγκαλιάζει όλο το πρόγραμμα και τις λειτουργείες στο σύνολο τους,αφήνοντας οπές φωτός να περνά στα σπάλχνα της σύνθεσης.

Το δεύτερο βραβείο,των ΕΠΙ ΤΕΣΣΕΡΑ χαρακτηρίζεται απο μιά δυναμική σε μορφή σύνθεση.Η τοποθέτηση σε τέταρτο επίπεδο μέρος του προγράμματος,μπορεί να τους στοίχησε μιά καλύτερη θέση,αφού η επιτροπή το επεσήμανε.
Η είσοδος είναι ευδιάκριτη και οδηγεί άμεσα στους εξωτερικούς κεντρικούς χώρους του συνόλου απο όπου διοχετεύονται όλες οι λειτουργείες.




































Το πρώτο βραβείο,του Αλέξανδρου Λειβαδά,έχει μιά δυναμική αλλά ταυτόχρονα απλή και ευδιάκριτη είσοδο,που τονίζεται με ένα τοίχο με graffiti,που σε οδηγεί απ'ευθείας στην κεντρική αυλή,με πολύ καλή σχέση με τους αθλητικούς χώρους.Η τοποθέτηση του συνόλου αριστερά του τεμαχίου βοηθά την λειτουργεία του υφιστάμενου σχολείου ώσπου να αποπερατωθούν οι οικοδομικές εργασίες του νέου συνόλου.Πιστεύω ότι πάσχει απο έλλειψη σκιερών υπαίθριων χώρων αλλά σίγουρα παραμένει η καλύτερη λύση απο όσες έχουν βραβευθεί. Διερωτούμαι τι θα κάνει με τα περιστέρια που θα κάθονται μέσα στις εσοχές του φίλτρου......Α?
Οι επαίνοι είναι αξιοθρήνητοι και πιστεύω ότι αδικαιολόγητα η λύση μας απέχει απο τους επαίνους όπως και άλλες λύσεις.Παρατήρησα όμως ότι όσες λύσεις είναι απο την Ελλάδα,είναι χαμηλού επιπέδου πράγμα που με κάνει να απορώ αλλά ταυτόχρονα να πιστεύω ότι κάτι δεν πάει καλά με τις σχολές τους ή με την ίδια την ιδιοσυγκρασία τους.
Νομίζω και πιστεύω ότι η λύση μας ήταν συναγωνίσιμη,το επίπεδο της πολύ ψηλό και δικαιωματικά μερικοί πρέπει να....ανησυχούν!

11 σχόλια:

Lucretius είπε...

To τρίτο βραβείο μου φαίνεται παράλογο. Το πρώτο και το δεύτερο είναι όμως εξαιρετικά. Μακάρι να είχαμε αρχιτεκτονικούς διαγωνισμούς για τα νέα σχολικά κτίρια και στην Ελλάδα.

koutso είπε...

@Luctetius,
Σε αυτό τον διαγωνισμό είχε αρκετές συμμετοχές απο την Ελλάδα με λύσεις για να τραβάς τα μαλλιά σου.

Ανώνυμος είπε...

Νομίζω ότι αν ήμουνα μαθητής δεν θα ήθελα να πηγαίνω σε κανένα από αυτά τα σχολεία. Πολλύ τσιμέντο και κτίρια απρόσωπα σε κλίμακα τα οποία απλά δεν θυμίζουν "σχολείο". Αυτό όμως σχετίζεται και με το κτιριολογικό πρόγραμμα που καταρτίστηκε. Ίσως να χρειάζεται αναθεώρηση ο τρόπος με τον οποίο είναι οργανωμένα τα σχολεια μας. - Ο.

Ευγένιος είπε...

Πάντως και σε αυτό το σχολείο, το κτιριολογικό πρόγραμμα μοιάζει να είναι πολύ "πυκνό" και "ασφυκτικό" αν κρίνει κανείς από τις βραβευμένες προτάσεις.
Δεν είναι τυχαίο πιστεύω ότι και οι 3 λύσεις καταφεύγουν σε ογκώδεις σχεδόν "μονολιθικές" κατασκευές που εξαντλούν με δόμηση το διαθέσιμο οικόπεδο.
Το 2ο βραβείο καταφέρνει ίσως το σπάσιμο των όγκων προσεγγίζοντας μια καλύτερη αναλογία μεγέθους μεταξύ κτιρίων, ελεύθερων χώρων και μικρόσωμων χρηστών, αλλά ταυτόχρονα την αναιρεί με την δημιουργία ψηλότερων κτιρίων.

Ισως γι' αυτό να μου άρεσε και η δική σας πρόταση.

Ανώνυμος είπε...

Σε συνέχεια της προηγούμενης μου ανάρτησης, θα ήθελα να προσθέσω ότι το θεωρώ υπερβολικό να δίδονται μέχρι και 115,000 ευρώ ως βραβεία σε αρχιτεκτονικό διαγωνισμό για ένα Λύκειο, ειδικά όταν δεν ακολουθείται η ίδια διαδικασία για όλα τα άλλα σχολεία στην Κύπρο. Στο κάτω κάτω τι το ξεχωριστό έχει το Λύκειο της Δασούπολης; -Ο.

koutso είπε...

@Ανώνυμο,
Αν είσαι αρχιτέκτονας δεν δικαιολογείται αυτό που λές.Ομως επειδή δεν είσαι,άρα δεν ξέρεις τι έξοδα απαιτούνται για να κάμεις ένα αρχιτεκτονικό διαγωνισμό,ο κόπος και προ πάντων οι ώρες που επιβάλλεται να αφιερώσεις είναι τόσες που τα ποσά είναι τρίχες μπροστά στον όγκο εργασίας που επενδύεται,με ρίσκο να μην κερδίσεις και τίποτε, όπως με την δική μας συμμετοχή.
Τι ξεχωριστό έχει το Λύκειο:τίποτε, απλά ο στάβλος στον οποίο είναι μέσα οι μαθητές (όπως και σε πολλά άλλα σχολεία) θα μετατραπεί σε χώρο άνετο, πιό λειτουργικό και που σε τελική ανάλυση,η αισθητική του θα εκφράζει το "πνεύμα της εποχής"δηλ.θα είναι σύγχρονο και με πολύ εξοπλισμό.

Ανώνυμος είπε...

@ koutso:

Στην αρχική σου ανάρτηση χαρακτήρισες τους επαίνους στον συγκεκριμένο διαγωνισμό "αξιοθρήνητους". Ποιός λοιπόν ο λόγος να βραβεύονται τέτοιες λύσεις με χιλιάδες ευρώ από τις τζέπες των φορολογουμένων;

Αντιλαμβάνομαι τον χρόνο και τον κόπο που πρέπει να αφιερώσει κάποιος σε ένα αρχιτεκτονικό διαγωνισμό. Από την άλλη η συμμετοχή είναι προαιρετική και περιέχει πάντα κάποιο "ρίσκο" το οποίο είναι γνωστό εκ των προτέρων. Και αν το αποτέλεσμα ενός τέτοιου διαγωνισμού είναι "για να τραβάς τα μαλιά σου" όπως εσύ είπες πιο πάνω, τότε γιατί να πληρώσει ο κόσμος;

Ίσως να είναι καλύτερα διαγωνισμοί για κτίρια αυτού του μεγέθους να διεξάγονται σε δύο φάσεις έτσι ώστε η συμμετοχή σε αυτούς να είναι λιγότερο δαπανηρή.

Το προηγούμενο σχόλιο μου για την Δασούπολη έχει να κάνει με το γεγονός ότι ενώ σε κάποιες περιπτώσεις το Υπ. Παιδείας είναι έτοιμο να διαθέσει εκατοντάδες χιλιάδες για αρχιτεκτονικούς διαγωνισμούς και εκατομμύρια για νέα σχολικά κτίρια, αλλού γίνονται πρόχειρες αναβαθμίσεις ή προσθήκες. Δεν αναμένω κάθε φορά που θα πρέπει να αλλάξει κάτι σε ένα σχολείο να κατεδαφίζονται τα πάντα και να ξαναγίνονται όλα από την αρχή. Θεωρώ λογικό όμως να υπάρχει σε κάθε σχολείο ένα λεπτομερές και ευέλικτο master plan που να "προβλέπει" κάποια πράγματα έτσι ώστε να μην γίνονται τα "μπαλώματα" που βλέπουμε σε πολλές περιπτώσεις να γίνονται. -Ο.

koutso είπε...

@Ανώνυμο -Ο,
Προφανώς δεν κατάλαβες κάτι.Τα σχόλια μου και η κριτική μου για τις εργασίες δεν έχουν σχέση με το αν πρέπει να γίνονται διαγωνισμοί (σίγουρα πρέπει να γίνονται και όσοι βραβεύονται να πληρώνονται), ασχέτως αν κάποιος κρίνει τις λύσεις αξιοθρήνητες ή άλλως πως.Το ρίσκο είναι προσωπικό και κανένας άλλος δεν τραβά το ζόρι,ούτε τα έξοδα, εκτός απο τον διαγωνιζόμενο.
Επίσης όσες λύσεις βραβεύονται μπορούν να χρησιμοποιηθούν απο τον αγωνοθέτη,ασχέτως αν ηθικά οφείλει να χρησιμοποιήσει την βραβευμένη με πρώτο βραβείο.
Οι διαγωνισμοί σε δύο φάσεις ουδόλως μειώνουν τα έξοδα,τουναντίον αυξάνουν τα έξοδα των διαγωνιζομένων.
Την τελευταία παράγραφο σου θα πρέπει κάποιος λειτουργός του Υπουργείου να σου την απαντήσει.

koutso είπε...

Αγαπητε Κωστα,

με εκπληξη διαβασα στο site σου οτι θεωρεις ολους τους επαινους αξιοθρηνητους.
δεν με ενοχλει η φρασιολογια ή η προσωπικη αποψη σου, αλλα η γενικευση.

κατα την αποψη μου καλα θεματα υπηρχαν και εντος βραβειων και εντος επαινων και 2-3 που δεν διακριθηκαν.

σε καθε περιπτωση η κριτικη ειναι περισσοτερο απο καλοδεχουμενη!

συναδελφικα
αιμιλιος


υ/γρ.σε περιπτωση που το επιθυμεις μπορεις να ανεβασεις το περιεχομενο του μαιλ μου στο site.

koutso είπε...

Αγαπητέ Αιμίλιε Μιχαήλ,
Ο χαρακτηρισμός που έδωσα είναι το συναίσθημα που είχα όταν είδα τις λύσεις και προπάντων όταν αυτές οι λύσεις προέρχονται απο ανθρώπους που εκτιμώ και περιμένω,τουλάχιστον σε επίπεδο διαγωνισμών να ξεπερνούν τους εαυτούς τους.Είδα λύσεις μισοτέλειωτες,φτωχά παρουσιασμένες, συνθετικά ανεπαρκείς και αισθητικά αναχρονιστικές,ιδιαίτερα μερικές απο την Ελλάδα.Τι ήθελες να γράψω? Λογάκια φιλικά όμορφα και γλυκά επαινόντας την προσπάθεια που όλοι ανεξαιρέτως βάλουμε (άλλοι πολύ και άλλοι πολύ πιό λίγο).Ε αυτό φάνηκε στις προτάσεις των συναδέλφων....

Ανώνυμος είπε...

@ koutso:

Ο δικός μου προβληματισμός έχει να κάνει πρωτίστως με το αν είναι ορθό να δίδονται βραβεία για προτάσεις που δεν το αξίζουν. Σε ότι αφορά τα σχόλια σου για τις βραβευμένες προτάσεις στον διαγωνισμό της Δασούπολης δύο πράγματα μπορεί να συμβαίνουν: είτε έχεις δίκο ότι κάποιες από αυτές είναι αξιοθρήνητες είτε όχι. Εάν έχεις δίκιο τότε αυτό σημαίνει ότι τα χρηματικά βραβεία που δόθησαν για αυτές συνιστούν σπατάλη δημοσίου χρήματος και η κριτική επιτροπή θα έπρεπε να μην τα είχε δώσει.
Εκτός και αν έχεις κάτι άλλο υπόψιν, τα έξοδα των διαγωνιζομένων δεν αυξάνονται με τις δύο φάσεις. Αντίθετα, αυτά περιορίζονται (τουλάχιστον για τους περισσότερους) αφού όποιος δεν προκρίνεται δεν χρειάζεται να επενδύσει τον ίδιο χρόνο και κόπο με κάποιον που συνεχίζει. Επιπλέον όσοι προχωρήσουν παίρνουν συνήθως και κάποιο χρηματικό έπαθλο το οποίο θα καλύψει μέρος των εξόδων τους, ανεξάρτητα από το αν θα κερδίσουν τελικά ή όχι. Φυσικά αν ένας επιλέξει να αφιερώσει ώρες και ώρες τότε το ρίσκο είναι αποκλειστικά δικό του. - Ο.